حسین مظاهری

حسین مظاهری
اطلاعات فردی
نام کامل حسین مظاهری
لقب آیت‌الله، آیت‌الله العظمی
تاریخ تولد ۱۳۱۲ش
اطلاعات علمی
استادان امام خمینی، آیت‌الله بروجردی، سید محمد محقق داماد، علامه طباطبایی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی
محل تحصیل قم، اصفهان
تألیفات جهاد با نفس، تقریرات فقه سید محمد محقق داماد، تقریرات اصول امام خمینی
فعالیت‌های اجتماعی-سیاسی
سیاسی نماینده مجلس خبرگان رهبری، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
وبگاه رسمی

حسین مظاهری (متولد ۱۳۱۲ش) از مراجع تقلید و از اساتید درس خارج فقه و اصول در اصفهان. وی در قم و اصفهان به تحصیل دروس حوزوی پرداخت و در دروس امام خمینی، آیت‌الله بروجردی و علامه طباطبایی حاضر می‌شد. در سال ۱۳۷۴ش با درخواست آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، از قم به اصفهان هجرت کرد. کتاب اخلاقی جهاد با نفس از جمله آثار او است.

زندگی‌نامه

حسین مظاهری در سال ۱۳۱۲ش در تیران از توابع اصفهان به دنیا آمد. پدرش حسن مظاهری، روحانی بود. مظاهری در سال ۱۳۲۶ش وارد حوزه علمیه اصفهان شد. مقدمات و بخشی از دروس سطح حوزه علمیه را در اصفهان گذراند و در سال ۱۳۳۰ش به قم مهاجرت کرد. در حوزه علمیه قم نزد امام خمینی، آیت‌الله بروجردی، سید محمد محقق داماد، سید محمدحسین طباطبایی، شیخ عبدالجواد سدهی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی و شیخ مرتضی حائری به تحصیل علوم حوزوی پرداخت.

مظاهری در سال ۱۳۷۴ش بنا به درخواست سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران از قم به اصفهان بازگشت. تأسیس مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان، مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان و نیز مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان از جمله فعالیت‌های او است.

تدریس

مظاهری قبل از انقلاب اسلامی ایران به همراه محمدتقی مصباح یزدی و سید محسن خرازی به تدوین برنامه‌های علمی، آموزشی مؤسسه در راه حق مشغول بود و بعد از انقلاب نیز مدارسی را در اصفهان احیاء کرد. حسین مظاهری پس از انقلاب اسلامی ایران در مدرسه فیضیه قم از اساتید درس اخلاق بود. همچنین فقه، اصول، فلسفه و اقتصاد را نیز تدریس می‌کرد. مظاهری درس خارج خود را در سال ۱۳۵۶ش شروع کرد.

تألیفات

بیشتر آثار تألیفی حسین مظاهری در باب فقه و اخلاق اسلامی نگارش شده است و دیگر موضوعات اسلامی از جمله احکام، اقتصاد و خانواده را نیز دربرمی‌گیرد. کتاب جهاد با نفس درباره مباحث اخلاقی در چهار جلد و رساله توضیح المسائل از جمله تألیفات او است. مجموعه آثار آیت‌الله مظاهری شامل نوشته‌جات و متن پیاده‌شده دروس او در قالب نرم‌افزار رایانه‌ای منتشر شده است.

پانویس

  1. ، سایت اهل‌البیت.
  2. ، سایت اهل‌البیت.
  3. ، سایت اهل‌البیت.
  4. ، سایت جامعه مدرسین.
  5. میرابوطالبی، حیات نیکان، ۱۳۸۹ش، ص۵۱.
  6. ، سایت معاونت تهذیب و تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان.
  7. ، سایت مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان.
  8. ، سایت علما و عرفا.
  9. ، سایت علما و عرفا.
  10. ، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.

منابع

  • «زندگی‌نامه آیت‌الله مظاهری»، سایت اهل‌البیت، تاریخ درج مطلب، ۳ اسفند ۱۳۹۳، تاریخ بازدید، ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ش.
  • «زندگی‌نامه آیت‌الله مظاهری»، سایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تاریخ بازدید، ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ش.
  • «زندگی‌نامه آیت‌الله االعظمی حاج شیخ حسین مظاهری»، سایت علما و عرفا، تاریخ بازدید، ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ش.
  • «پاسخ آیت‌الله مظاهری به نامه رهبر انقلاب»، سایت دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای، تاریخ درج مطلب، ۲۵ آذر ۱۳۷۴،تاریخ بازدید، ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ش.
  • امین، محمدحسین، «آیت‌الله مظاهری»، سایت اطلاع‌رسانی تبیان، تاریخ درج مطلب ۲۵ بهمن ۱۳۹۰، تاریخ بازدید، ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ش.
  • «زندگی‌نامه آیت‌الله مظاهری»،‌ در سایت معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان، تاریخ بازدید، تاریخ بازدید، ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ش.
  • میرابوطالبی، معصومه، حیات نیکان(۲۰) آیت‌الله حسین مظاهری،‌ مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، قم، ۱۳۸۹ش.
  • مجموعه آثار آیت‌الله العظمی مظاهری، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۸/۱۱ش.